Kast sosyal tabakalaşmanın bir formudur.Çağdaş bir kast birbirleriyle yemek yiyebilen ve evlenebilen kişiler grubudur.Bu iki özel ilişki alanında başkalarını dışlayan kişler grubudur.Ayrıca herhangi bir kastın üyeleri onların hangi kastlardan olup olmadığını anlamak için ayırt edici işaretler kullanırlar.

Öteki kast üyelerinin yanında nasıl davranılacağı ile ilgili kesin kurallar vardır.

Toplumun tümü bu şekilde örgütlenirken. oraya gelen yeniler yani aralarına yeni katılan henüz yabancı olan insanlar gruplaşıp yeni bir kast oluştururlar.

Hindistan’ın kast sistemine göre nasıl ne zaman örgütlendiği açık değildir.

Hint düşünce sisteminin önemli üç özelliği vardır.

Törensel arınma düşüncesi;daha aşağı bir kastın üyesine değerek kendini kirletme korkusu,Brahmanlara ve tepedeki diğer kast üyelerine insanlarla ilişkilerini sınırlama konusunda nedenler vermiştir.Dışlanmışlar dışında herkes dışlayabileceği bir aşağı kast üyesi bulabilmektedir.Yani en üstteki bir alttakini ezerken; o da diğer alttaki kasttan birini ezebiliyor. Güçlü olan zayıf olanı eziyor.En aşağı görülen kastlar ilkel orman yaşamından yeni gelmiş gruplardan oluşmuştur.

En önemli etmen Varna öğretisidir.Varna’ya göre insanlar doğuştan dört gruba ayrılmışlardır.Dua eden Brahmanlar, savaşan Ksatriyalar, çalışan vaisyalar ve kirli işleri yapan Sudralar.

Brahmanlar

Brahmanlar dua eden ya da din adamları olarak bilinmektedirler.Kast sisteminde en üst sınıf Brahman sınıfıdır.Bunlar iyi bir eğitimden geçerler, yaklaşık 20 yıllık bir eğitimden sonra öğretmenlik yapmaya başlarlar ve onlar da 35 yıl öğretmenlik yaptıktan sonra inzivaya çekilirler.

Ksatriyalar (Kshatriya)

Ksatriyalar daha çok asker ve yöneticilerden oluşurlar.Brahmanlara göre Ksatriyalar Brahmanların himayesi olmadan mutlu olamazlar. Ksatriyalar da olmadan Brahmanlar en üst sınıfa yükselemezler. Bu sınıfta askerler,yöneticiler,zenginler,toprak sahipler,genel kurmaylar çıkmaktadır.

Vaisyalar

Ekonomik hayatı yöneten bir kast sınıfıdır.Üretim onların elindedir.Ticaretle uğraşılar.

Sudralar

Sudaralar köle gibi yaşayan insanlardır.Üst üç sınıfa hizmet edenler olarak bilinir.Ömürleri boyunca hep onlardan aşağı yaşamaktadırlar.En pis işleri yapanlardır.zayıf ve mazlum kimselerdir.

Paryalar

En aşağı tabakadır.Tamamiyle hukuk dışında kalan insanlardır.birçok şeyden mahrumdurlar.Eşek ve köpek dışında başkla bir hayvanı beslem hakları bile yoktur.

Reenkarnasyon öğretisi kastı; babadan oğula geçen ve ruhları yaptıklarından dolayı bir sonraki yaşamlarında ödül veya cezalandırılarak doğalarını anlatan bir kurum olarak gösterilmektedir.Aşağı kasttan biri yaşadığı süre boyunca yeteri kadar iyi bir insan olabilmişse bir sonraki yaşamında ödüllendirilir ve ödül olarak en üst kast grubunda doğar.Üst kasttan bir kişi yaşamı boyunca iyi bir insan olmayı başaramamış ve kötü bir inan olmuşsa o da bir sonraki yaşamında alt kast yani aşağı kast gruplarından birinde olmak üzere doğar bu da onun cezasıdır.

Hindistan’da kast sistemi kırsal kesimin tersine 1975’te çıkartılan bir kanun sayesinde kaldırılmıştır.Yani resmi olarak bu kast sistemi yokru fakat henüz kırsal kesimlerde köy gibi yerlerde insanlar kast sistemi düşüncesinden kurtulamamış ve hala böyle yaşamaktadırlar.Kentteki insanlara bakıldığı zaman opnlarda da tamamiyle kaldırılmış sayılmaz az da olsa eskiye dönük adetler devam etmektedir.

Paylaş:

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir